Een kijkje achter de schermen bij Veilig Thuis Verpleegkundig Team

Categorieën:
Ontzorgt

Alex Paauw werkt voor Veilig Thuis Verpleegkundig Team. Een team van verpleegkundigen dat 24/7 klaarstaat om zorg te verlenen aan mensen die onder andere op de noodknop van hun mobiele personenalarmering drukken. Wij namen een kijkje achter de schermen.

Bang zijn om te vallen en geen hulp kunnen inschakelen, is voor veel mensen een naar gevoel. Zeker naarmate we ouder worden en/of gezondheidsbeperkingen krijgen. Mobiele personenalarmering biedt dan uitkomst. Zowel als iemand thuis als van huis is. Zodra iemand met een personenalarmering minimaal 3 seconden op de alarmknop drukt, krijgt Alex of een collega een noodoproep binnen. Alex: “Er is dan direct een spreek- en luisterverbinding. We vertellen wie we zijn en vragen hoe we kunnen helpen. Ook ontvangen we via het mobiele personenalarm de exacte locatie van degene in nood. Zo zijn we snel ter plaatse om de juiste zorg te verlenen.”

De juiste zorg bieden

Nadat het eerste contact is gemaakt, en de situatie bekend is, maakt Alex de inschatting van het soort zorg dat nodig is. “Bij veel alarmeringen is iemand lelijk gevallen, maar soms is op de alarmknop gedrukt omdat meneer of mevrouw niet meer van het toilet kan opstaan”, licht Alex toe. “Als er zorg nodig is, ga ik direct bij diegene langs. Daar verleen ik verpleegkundige zorg, en mocht het nodig zijn schakel ik een arts in, of als er sprake is van een levensbedreigende situatie, bel ik 112.”

Check en dubbelcheck

Maar het komt ook voor dat iemand na een alarmering helemaal niet reageert. Alex: “Dit kan twee dingen betekenen: óf een cliënt kan niet praten vanwege uitval, óf het alarm is per ongeluk ingedrukt. Ik bel dan voor de zekerheid het thuisnummer. Wanneer er dan niet wordt opgenomen, neem ik altijd poolshoogte.”

Rondje informeren

“Nadat ik zorg verleend heb, neem ik contact op met de contactpersoon van de cliënt. En als deze bekend is bij de thuiszorg, wordt er een melding gemaakt in het cliëntdossier en wordt de wijkverpleegkundige door mij geïnformeerd. Daarna is het wachten op de volgende oproep.”