Vierstroom Winter 2020
Gerrit Matze (70) kreeg twee jaar geleden een whatsappje van zijn dochter Silvia. Althans, dat dacht hij. Op ‘haar’ verzoek maakte hij € 2.530,- over. “Ik deel dit verhaal omdat ik graag anderen wil waarschuwen. De berichtjes die mijn vrouw Anneke en ik kregen, leken zo echt. Silvia appte vanaf een nieuw nummer, we konden het oude nummer weg- gooien, zei ze. Toevallig had ze een paar dagen daarvoor gezegd dat ze een nieuwe telefoon wilde, dus het paste wel. Ze vroeg hoe het ging en na wat heen-en-weer-geapp vertelde ze dat haar internetbankieren niet werkte, maar dat ze snel geld moest overmaken. Of wij dat wilden doen, anders zou ze in de problemen komen. Telefonisch kregen we haar niet te pakken, ze zei dat ze in een drukke ruimte was. Ook op haar oude nummer reageerde ze niet. Omdat ze bleef aandringen hebben we toch maar geld overgemaakt. Drie bedragen, van in totaal € 2.530,-. We hadden haar wel vaker geld geleend en dat altijd terug- gekregen. Uiteindelijk belde mijn dochter ons met haar oude num- mer. Toen wisten we dat het mis was. Ik kon alleen een bedrag dat ik naar de giro had overgemaakt nog terughalen, de rest was al meteen opgenomen: € 1.700,-. Ik heb aangifte gedaan en de politie heeft de camerabeelden van degenen die het geld hebben opgenomen, maar ze hebben nog niemand gepakt. Ik hoop nog steeds dat ik mijn geld terugkrijg. Het voelt hartstikke stom als zoiets je overkomt. Mijn ad- vies: als u zo’n verzoek krijgt, zorg dan altijd dat u de persoon die het verzoek stuurt aan de telefoon krijgt, zodat u weet wie het is. Als het echt zo urgent is, zal diegene zeker opnemen.” ‘Ik hoop nog steeds dat ik mijn geld terugkrijg’ Hoe herkent u WhatsApp fraude? Wat te doen? Een oplichter, die zich voordoet als een familielid of vriend, stuurt een bericht vanaf een onbekend nummer en zegt meteen dat zijn/haar telefoonnummer (tijdelijk) is gewijzigd. Er is vaak een bekende profielfoto gekoppeld aan het nummer, waardoor het betrouwbaar lijkt. De oplichter heeft deze foto gekopieerd van bijvoorbeeld Facebook. De oplichter zit in geldnood en vraagt om geld. Er is altijd haast bij en het gaat om forse bedragen. Er wordt beloofd dat het geld natuurlijk snel wordt terugbetaald. De oplichter wil niet op een andere manier communiceren, of beweert dat dit niet kan. Telefonisch contact of kritische vragen worden handig vermeden door de oplichter. Hij/zij moet net in vergadering, een kind ophalen of de verbinding valt weg. Vraagt een‘bekende’omgeld viaWhatsApp? Zoek altijdmondeling contact met diegene omhet verhaal te controleren! Ga langs of bel en stel de‘bekende’een vraagwaarop een oplichter geen antwoord kanweten. Stel dus alleen vragen over dingen die u nog nooit online gedeeld heeft.Vertrouwt u het dan nog niet? Blokkeer het nummer enwaarschuwuwvrienden en familie, zodat ook zij geen slachtoffer worden van deze oplichter. dossier Gerrit Matze 12 vier str oommagazine Veiligheid Bron: www.consumentenbond.nl en www.slachtofferhulp.nl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc0OTk=