Vierstroom Zomer 2019
vier str oommagazine 17 Vierstroom is bekend van de thuiszorg, de hulp in de huishouding en de thuiszorg- winkels. Maar wist u dat Vierstroomu ook helpt om zelfstandig te blijven? Als lid van Vierstroom kunt u een beroep op ons doen bij praktische vragen, bijvoorbeeld over aanpas- singen in uw huis of hulpmiddelen. We kun- nen ook hulp bieden als u het zelf even niet meer weet, zoals bij de zorg voor uw partner. En als wij u niet direct een antwoord kunnen geven, zoeken we het voor u uit en bellen we u terug. Als lid van Vierstroom krijgt u altijd een passend antwoord. Heeft umeer zaken waarbij u wel wat hulp kunt gebruiken? Dan kunt u contact opnemen met een van onze ledenconsulenten. Heeft u een hulp- of zorgvraag? Bel Vierstroom Ledenservice via telefoon- nummer 088 – 0900 400 (lokaal tarief). Bel gerust! voor u doen? De ledenconsulenten beantwoorden tele- fonische vragen van leden. Maar voordat ze antwoord geven, brengen ze eerst goed in kaart wat de vraag precies is. “Als iemand belt voor een afspraak met een pedicure, kun je natuurlijk meteen een afspraak maken”, vertelt Rachida. “Maar we vragen altijd even door: heeft u reumatische klachten of heeft uw vraag te maken met een diabetesvoet? Want als je meer weet, kun je vaak ook meer tips, advies en hulp geven of een alternatief bieden.” Wanneer eenmaal duidelijk is waar het lid het beste mee geholpen is, verwijzen de ledenconsu- lenten door naar de plek waar het antwoord op de hulpvraag ligt. Maar ook dat gaat niet alleen met het simpele zinnetje ‘Ik verbind u door’. “Als iemand bijvoorbeeld hulpmid- delen nodig heeft, vertellen wij ook hoe het zit met een eventuele bijdrage. Of soms is er een indicatie nodig voor een bepaalde vorm van hulp. Dat leggen we dan ook uit”, vertelt Janneke. Betere hulp Doorvragen in plaats van doorverbinden: zo kunnen de ledenconsulenten meer hulp en betere hulp bieden. “En het is belangrijk dat mensen zich gehoord voelen”, zegt Ellen. Soms is alleen luisteren zelfs genoeg, weet Janneke uit ervaring. “Ooit werd ik gebeld door een meneer die het helemaal niet meer zag zitten, maar voor wie ik op dat moment heel weinig kon doen. Ik heb een tijdje met hem gepraat aan de telefoon. Twee weken later belde hij op om te zeggen dat hij zo blij was dat ik gewoon geluisterd had.” De Kennisbank Gezamenlijk zijn de dames goed voor zo’n 75 jaar ervaring op hun vakgebied. In hunwerk worden ze ondersteund door productmanagers en door een digitaal systeem, waardoor ze niet snel met demond vol tanden staan. Enmocht dat bij uitzonderingweleens het geval zijn, dan kunnen ze spitten in de Kennisbank. “Soms weet je het echt even niet,” zegt Rachida, “maar dan hebbenwe altijd elkaar en de Kennisbank over de zorg omhet goede antwoord te vinden.” Die Kennisbank wordt door henzelf ook gevuld. “Als een van ons iets weet, wetenwe het daar- door meteen allemaal”, vertelt Gerrie. Zowerkt de Kennisbank in feite als een kennisversneller. “Als dat nodig is, bellenwe leden later dan nog even terugmet een passend antwoord.” Voor iedereen Kan iedereen altijdmet de dames bellen? “In principewel”, vertelt Ellen. “Maar mensen die al in zorg zijn, bellenmet hun vragen naar hun wijkteam. Dat nummer hebben ze ook, dat staat in hun zorgmap.” En niet-leden? “Die mogen natuurlijk ook bellen en die helpenwe ook”, zegt Gerrie. “Maar we vertellen natuurlijk wel dat ze voordeel genieten als ze lidworden. En vaakworden ze dan ook lid.” De ledenconsulenten Ellen, 25 jaar bij Vierstroom: “Mensen hebben hulp nodig en geven zich daarombloot. Zo ontstaat al snel vertrouwen en intimiteit in een gesprek; dat vind ik na 25 jaar nog steeds heel mooi aanmijnwerk.” Janneke, 28 jaar bij Vierstroom: “We komen leden natuurlijk ook ‘in het echt’ tegen, zoals bij dagtochten, informatiebijeenkomsten, de ledendag of bij de gezondheidschecks. Daar komen de stemmen letterlijk tot leven, dat vind ik geweldig.” Rachida, 20 jaar bij Vierstroom: “In ons werk kun jemensen echt helpen en daardoor blij maken. Dat stemt me dankbaar en dat geeft me energie.” Gerrie, sinds zesmaanden bij Vierstroom: “Ik heb lang in de financiëlewereld gewerkt, onder andere in de front- en backoffice en in het callcenter. Dan gingen de gesprekken natuurlijk over geld, nu gaan ze over mensen. Dat bevalt me heel goed.” Wegwijs in de zorg Heeft u een vraag over zorg? Welke vraag dan ook? Bel dan gerust met Vierstroom Ledenservice. “We vinden het juist fijn als mensen bellen met hun vragen”, vertelt ledenconsulent Ellen van Vliet. Samen met haar collega’s Rachida Anakhrouch, Gerrie Goedee, Janneke Schouten en Trees de Ligt helpt ze leden op weg naar een antwoord.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc0OTk=