Emma en Frie IN GESPREK OVER HET LEVEN Zomer 2023 Toen & nu VIER STROOM M A G A Z I N E
Tijden veranderen. Ook in de zorg is er sprake van kleine en grote ontwikkelingen als je toen met nu vergelijkt. Anja de Lavoir en Annemieke de Wilde hebben samen ‘100 jaar’ ervaring in de zorg. Zij hebben dan ook heel wat veranderingen van dichtbij meegemaakt. “Kun je je de tijd nog herinneren dat de bedden maar tot je kuiten kwamen en je je een hernia bukte?”, vraagt Anja aan Annemieke. “Jazeker. Gelukkig is het tegenwoordig veel gemakkelijker om hulpmiddelen, zoals een hoog-laag bed, aan te vragen dan in onze begintijd”, antwoordt Annemieke op haar beurt. Beide dames zijn coachend wijkverpleegkundige, wat inhoudt dat ze nieuwe wijkverpleegkundigen helpen ‘landen’. “Want”, zegt Anja, “je weet pas wat het beroep inhoudt, als je in de praktijk aan de slag gaat. Vandaar dat goede coaching belangrijk is.” Welkom digitalisering Naast de hoog-laag bedden is de aantrekhulp voor steunkousen, voor zowel wijkverpleegkundige als cliënt, een grote aanwinst. Anja: “Geen gehannes en gedoe meer voor de cliënt en voor ons. Een verademing.” En er is meer. Wat te denken van de digitalisering? Annemieke: “Vroeger stippelde je met behulp van losse kaartjes en een planbord de route naar je cliënten uit. Dat betekende dat je met behulp van een plattegrond je weg vond. Nu tikken we een adres in en je wordt er als vanzelf naartoe gestuurd.” Anja bedenkt zich een soortgelijk voorbeeld: “Voordat we alles per computer vastlegden, trokken we één middag per week uit voor het vullen van de medicijndozen. Deze vulden we aan de keukentafel voor de hele week. Nu is er de ‘baxterrol’ die we, als het nodig is, in een medicijndispenser leggen. Deze baxterrol wordt in de apotheek klaargemaakt. De medicijndispenser geeft een herinneringssignaal, wanneer het tijd is voor het innemen van de medicijnen.” Vroeger was het niet per se beter, nu is gewoon alles anders. Vroeger was alles beter... Of toch niet? ANJA DE LAVOIR & ANNEMIEKE DE WILDE VERPLEEGKUNDIGEN VIERSTROOM ZORG THUIS 2 V O O R W O O R D
I N H O U D 4 Ondersteuning Slimme Zorg 14 Zorg voor elkaar Het Ouden Huis 13 Column Niet betuttelen 6 Ontdekken en doen Online daten en Wordfeud 16 Achter de schermen Personenalarmering 18 Twee generaties Over het leven 20 Bucketlist Waar droom jij over? 21 Nooit te oud Om te leren 10 Dossier Niet vullen maar voeden 12 Kruiswoord Puzzel mee en win 22 Ledenservice Vraag en antwoord 24 Winactie Digitale fotolijst 14 Het Ouden Huis Jong en oud onder 1 dak Voeding Wat heb je nodig? Nooit te oud Om te leren Twee generaties Over het leven Personenalarmering Achter de schermen Toen & nu: Het thema van deze editie is ‘toen & nu’, en staat in het teken van verandering. Het leven is zoveel anders dan 40 jaar geleden, en de komst van internet heeft dit nog eens versneld. Whatsappen met oma, niet meer 28x per week prikken voor je bloedsuiker... Benieuwd naar alle verhalen? Lees dan mee! 10 21 18 16 3
WIJKVERPLEEGKUNDIGE MARGRIET VAN ROOIJEN Margriet werkt al bijna 12 jaar als wijkverpleegkundige: “Geen dag is hetzelfde, het beroep is volop in ontwikkeling en de cliënten blijven me boeien. Ik heb daarmee het mooiste vak wat er bestaat.” De inzet van (vaak moderne) technieken in de zorg levert veel voordelen op. Niet voor niets noemen we het slimme zorg. Wijkverpleegkundige Margriet van Rooijen heeft er veel ervaring mee en weet er alles van. Een goede aanvulling op de zorg Ferry Adelaar 4 O N D E R S T E U N I N G
Voorbeelden “Iemand die zorg nodig heeft, kan door de inzet van slimme hulpmiddelen iets minder afhankelijk worden van mij en mijn collega’s. Vaak krijgt iemand meer vrijheid, omdat deze meer zelf kan doen.” Als voorbeeld hiervan noemt Margriet de FreeStyle Libre. “Dat is een glucosesensor waarmee mensen met suikerziekte zelf automatisch “Sinds 1993 heb ik diabetes type 2. Sommigen noemen het ook wel ouderdomssuiker. Ik moest elke dag wel vier keer in mijn vingertoppen prikken om te meten of mijn bloedsuiker niet te hoog of te laag was. Ontzettend belangrijk want als mijn bloedsuiker te laag is ga ik wazig en slechter zien en kan ik zelfs bewusteloos raken. Dat vele prikken was na al die jaren niet meer prettig. In 2019 kwam een verpleegkundige van Vierstroom en zonder prikken hun suikerwaarden kunnen meten en aflezen. Het is voor suikerpatiënten die dit gebruiken heel prettig dat ze nu niet meer meerdere malen per dag hoeven te wachten op onze hulp. Ook voor de familie en andere naasten van de zorgvrager biedt slimme zorg voordelen. Zo is er bijvoorbeeld een speciaal apparaat met een noodknop dat een val waarneemt en de nodige hulp inschakelt. Het is voor de mantelzorgers een hele geruststelling als deze ervan op aan kunnen dat een dierbare direct hulp krijgt als het nodig is.” Geen vervanging “Deze nuttige hulpmiddelen zijn geen vervanging van de wijkverpleging”, benadrukt Margriet. “Slimme zorg zie ik als een aanvulling op de zorg die wij geven. Juist de combinatie zorgt ervoor dat de cliënt en zijn naasten kunnen rekenen op professionele zorg en toch meer rust en vrijheid ervaren.” FERRY ADELAAR (78) UIT ZOETERMEER met een slimme oplossing: een kleine ronde sensor op mijn bovenarm die automatisch dag en nacht mijn bloedsuiker meet. Met een bijbehorend apparaatje kan ik elk moment mijn waardes bekijken. De uitslagen kan ik vervolgens makkelijk en veilig via de computer delen met mijn arts. Ideaal. Dat is nou eens slimme zorg!” Dit is slimme zorg voor mij Bekijk op deze pagina meer voorbeelden van slimme zorg. vierstroom.nl/slimme-zorg WILT U MEER WETEN? Glucosesensor FreeStyle Libre 5
AANMELDEN CURSUS vierstroom.nl/reanimatie Als je weet hoe je iemand reanimeert, kan dat levens redden! Volg daarom via Vierstroom de cursus Reanimatie en AED van Livis. De cursus bestaat uit twee delen; een online theoretisch gedeelte en een praktijksessie. Leer over acuut levensreddend handelen bij volwassenen, hoe volwassenen te reanimeren, een AED (Automatische Externe Defibrillator) te gebruiken en wat te doen bij een verstikking of een verslikking. De theorie wordt afgerond met een eindtoets. Daarna oefen je alles wat je online geleerd hebt tijdens de praktijksessie op locatie. Leden van Vierstroom betalen €44,95 in plaats van €66,- voor deze cursus. Er zijn zorgverzekeraars die de hele cursus vergoeden. Informeer hiernaar bij je eigen zorgverzekeraar. Niet iedereen is even bekend met computers, telefoons en tablets. Maar in het dagelijkse leven wordt dit wel steeds meer van ons verwacht. Gelukkig worden er cursussen aangeboden om je bij het gebruik hiervan te helpen. Via de bibliotheek zijn er in iedere gemeente (gratis) lessen te volgen over het gebruik van computers en het internet. Bij de cursus Digisterker leer je meer over DigiD en digitale post bijvoorbeeld. Steeds vaker moet je inloggen met een DigiD-code. Hoe werkt dat precies en is het wel veilig? Zorg kun je steeds meer online regelen. Ook hier zijn cursussen voor. Het aanbod verschilt per bibliotheek. Kijk daarom op de website van jouwbibliotheek of ga even langs. Kom je er online niet uit, bel dan onze ledenconsulenten. Volg de cursus Reanimatie enAED bij Volwassenen Cursussen: bekender in de digitalewereld CURSUSAANBOD bibliotheek.nl/hulp-bij-internetten 6 O N T D E K K E N E N D O E N
DOWNLOAD WORDFEUD via de App Store of Play Store Sinds de rage Nederland bereikte, speelt oma Elly ‘Wordfeud’ (online Scrabble) met bijna iedereen die ze kent. En in haar kleindochter Merel vond ze de ideale spelletjespartner. Al 12 jaar zijn drie-keerwoordwaarden en ellendige tweeletterwoorden extra leuke aanleidingen om contact te hebben. Oma Elly is 89 en woont zelfstandig in een appartement op 20 minuten rijden van Merel vandaan. Ze zijn erg blij met deze gezamenlijke hobby. “Ik ben er eigenlijk helemaal niet goed in”, vertelt Merel. “Sterker nog, ik denk dat ik in al die jaren maar een paar keer heb gewonnen. Mijn oma is gewoon heel goed in spelletjes.” Zelfs de chatfunctie wordt gebruikt. Na een zeldzame gouden lettercombinatie vanuit Merel, typt oma: ‘zozo’. “Dat is natuurlijk erg grappig”, lacht Merel. Voor wie dankzij dit verhaal ook weer aan het ‘Wordfeuden’ slaat; de reminder dat je spel bijna verloopt en dat je dus wel iets móet leggen, is op meerdere manieren handig. Maar die reminder hebben de dames helemaal niet nodig. Merel wordfeudt met oma Elly MEREL (34) UIT GOUDERAK EN OMA ELLY (89) UIT REEUWIJK 7
11 jaar geleden startte de nu 70-jarige Marjan met online daten. 6 maanden geleden vond ze haar nieuwe liefde. Het duurde dus even, maar ze verloor nooit de moed. Natuurlijk viel het ook wel eens tegen en trof ze de bekende ‘ik-lijk-niet-op-mijnfoto-date’. Maar ze leerde van haar datinglessen en wist met het stellen van de juiste vragen al snel of het tot een volgende date zou komen of niet. ‘Kletswandelingen’ noemt ze haar date-aanpak: “Dan wordt het geen sollicitatiegesprek.” Haar mooiste datingherinneringen heeft ze aan haar huidige verkering: “We waren zo aan het kletsen over gemeenschappelijke keuzes in het verleden, dat we vergaten dat we aan het daten waren.” Zelfs na de ultieme test -een lange vakantie naar Curaçao- is dit onveranderd. Met deze man hoopt Marjan oud te worden. “Het is een leerproces geweest”, vertelt Marjan. “Ik schreef me in toen mijn broer een fijne partner vond via een datingwebsite. De eerste keren op datewaren erg spannend, maar het wende wel. Het is ook goed om af en toe iets nieuws te proberen. Op een gegeven moment waardeer je die spanning zelfs.” Online daten is een avontuur MARJAN (70) UIT NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL 8 O N T D E K K E N E N D O E N
Podcasts, ze lijken aardig veel op radio- uitzendingen. Soms komt er muziek in voor, maar voornamelijk wordt er gepraat. Over een of meerdere onderwerpen, met een kleine of grote groep mensen Op een iPhone of iPad staat standaard een podcast-app. Op een Android-telefoon installeer je er zelf één, zoals Spotify bijvoorbeeld. Ook veel websites bieden podcasts aan. Wij zetten 4 podcast-parels voor je op een rij: Podcast tips 1 Het Spoor Terug Onze vaderlandse geschiedenis aan de hand van getuigen- verslagen. 3 Love Matters Een podcast waarin stellen, afzonderlijk van elkaar, praten over hun relatie. 2 Universiteit van Nederland De beste wetenschappers geven antwoord op vragen van alle soorten en maten. 4 Jong geleerd, oud gedaan De meest wijze 70+’ers van Nederland geven raad. Neem muziek met je mee Van de walkman met audiocassettes naar muziekapps op je smartphone. De walkman (1979), met 60 tot maximaal 120 minuten aan persoonlijke muzieksmaak, werd opgevolgd door de discman. In 2001 maakten we kennis met de eerste iPod, waarop wel 1000 liedjes konden worden gedownload. Nu luister je naar alle nummers ooit gemaakt op je smartphone door muziek te streamen, downloaden of online af te spelen. Streamen is het afspelen van bestanden via internet, zonder dat ze ergens opgeslagen worden. LUISTER ONLINE spotify.nl UITLEG PODCAST LUISTEREN vierstroom.nl/podcast
VOEDINGSDESKUNDIGE CAROLINE VAN DER LEEUW “We kijken nu anders naar voeding dan zo’n vijftig jaar geleden. We weten nu meer over de werking van het lichaam en het effect van voedsel op de gezondheid. Eten doe je niet alleen om honger te stillen of om te genieten; het is ook een medicijn tegen verschillende klachten. Als je ouder wordt, werkt je lichaam anders Door onderzoek weten we wat er gebeurt, en wat ons lichaam nodig heeft, als het ouder wordt. Doordat spieren in omvang en kracht afnemen, heb je minder eten nodig. Want juist die spieren vragen de meeste energie. Als je wat minder opschept, is het natuurlijk wel belangrijk dat wat je eet voldoende goede voedingsstoffen bevat, zoals eiwitten, vitamines en mineralen. Ook is het goed je gewicht in de gaten te houden. Als je aankomt, eet dan iets minder en blijf bewegen. Maar wees ook alert op ondervoeding. Dit zie ik regelmatig bij mensen die kampen met een ziekte of op hogere leeftijd.” Simpele aanpassingen Gelukkig heeft Caroline een aantal tips om deze goede voedingsstoffen binnen te krijgen. “Drink voldoende water, eet minder producten met veel suiker, eet meer vezels en eiwit, wees zuinig met zout en zorg dat je extra vitamine D en calcium binnenkrijgt. Zo blijf je beter op gewicht en kan je darmklachten, suikerziekte of overgewicht onder controle houden. Je krijgt bovendien meer energie, een betere nachtrust en een fitter gevoel.” Niet vullen maar voeden Voeding is niet alleen bedoeld om te vullen. Een gezond eetpatroon heeft namelijk een groots effect op je gezondheid. Diëtiste Caroline van der Leeuw vertelt meer. 10 D O S S I E R
Van vegetarisch naar veganistisch Marcella Verboom (39) werd vijftien jaar geleden een vegetariër. Ze at vanaf toen geen vlees en vis meer. Acht jaar geleden besloot ze nog een stapje verder te gaan. Vanaf dat moment at ze helemaal geen dierlijke producten meer. Ze werd veganist. “Hoe meer ik me verdiepte in het veganisme hoe meer het eten van dierlijke producten me tegen begon te staan. Ik eet niet alleen plantaardig, ook draag ik geen kleding gemaakt van dieren. Intussen weet mijn omgeving niet beter dan dat ik vegan leef. Er zijn zelfs een paar familieleden geïnspireerd geraakt door mijn keuze omanders te gaan eten. Zij eten voortaan ook geen vlees en vis meer. Gelukkig hebben vegetariërs, en ook veganisten, tegenwoordig de keuze uit een heleboel lekkere alternatieven.” áls ik fruit eet, dan is het fruit met zo min mogelijk natuurlijke suikers. Het resultaat tot nu toe: 10 kilo eraf, weinig tot geen last van kortademigheid en ik kan me weer goed redden in en om het huis.” Van suikerrijk naar suikervrij Wim van der Wilk (76) was een alleseter. Vooral snoep, fruit en koolhydraten waren favoriet. De knop ging om toen hij vier weken in het ziekenhuis kwam te liggen en zesweken moest revalideren. “Ik kreeg in november 2021 een gescheurd aneurysma. Hierdoor lag ik een periode in het ziekenhuis en moest ik flink revalideren. Er zijn veel specialisten betrokken geweest bij mijn herstel. Hen én mezelf wilde ik niet teleurstellen door op de oude voet verder te gaan. Sinds een half jaar eet ik eiwitrijk, koolhydraatarm en suikervrij. En MEER OVER VOEDING vierstroom.nl/voeding 11
Kruiswoord Horizontaal 1. Modern Hebreeuws 7. Op eigen kracht succesvol 15. Geen tellers 17. Beroemde astronoom 18. Stel bouwvakkers 20. Lessenpakket 21. Als daar zijn 22. Gegrond 24. Deens muntje 25. Muziekinstrument 27. Bedorven 29. Bijvoeglijk naamwoord 30. Opstrijken 32. Gek 33. Warmte 35. Nanogram 36. Tuin 38. Stad in Korea 39. Bezuinigen 42. Kledingstuk 43. Vettig 44. Onderwijsinstelling 45. Neerslag 46. Gitaarsoort 47. Rivier in Portugal 49. Klaar 50. Type batterij 52. Hoon 53. Maand 55. Zuidzijde 58. Gods 59. Waarnemingsapparatuur 61. Huidversiering 63. Begeleiding 65. Marterachtigen 66. Vaste klant 67. Sacrificeert. Verticaal 1. Voorbijgang 2. Eten 3. Trekken 4. Mythisch wezen 5. Dikke huidlaag 6. Bende 8. Landbouwgerei 9. Giert 10. Belabberd 11. Ruimtestation 12. Ook Engels 13. Schel 14. Verlangend 16. Adviesraad 19. Afgepeigerd 23. Bergpas 26. Organiseren 28. Werkdier 31. Dichterbij komen 32. Medische scan 33. Rij militairen 34. Dommerd 37. Engelse mier 38. Noachs zoon 39. Varken 40. Natuur 41. Uitkomst van een deelsom 42. Het vieren 44. Voorheen 45. Egyptische farao 46. Betovering 48. Actualisatie 50. Slagader 51. Begindeel 54. Oude Peruaan 55. Bekommernis 56. Meisjesnaam 57. Dot 60. Totaalbedrag 62. Beleggingsfonds 64. Loofboom. Puzzeltijd! Maak kans op leuke prijzen, zoals een dagtocht met Vierstroom of een abonnement op Storytel (luisterboeken). Mail de oplossing voor 14 juli 2023 naar redactie@vierstroom.nl met het woord ‘puzzel’ in de onderwerpregel of stuur het per post naar Vierstroom, t.a.v. Ledenservice. Antwoordnummer 10037, 2800 VB Gouda. Een postzegel is niet nodig. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. De oplossing van de puzzel vindt u in het volgende nummer van VierstroomMagazine. © DE PUZZELMAKER De prijswinnaars van de vorige puzzel waren: de heer Laheij uit Krimpen aan den IJssel, mevrouw van Mourik uit Bergambacht, mevrouw van der Schaaf uit Capelle aan den IJssel, de heer Martens uit Zoetermeer. Zij hebben hun prijs al ontvangen. Allen van harte gefeliciteerd! 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 0 1 1 1 2 1 3 1 4 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 Gratis mee met Rondvaart door Amsterdam voor 2 personen op 21 sept 2023 t.w.v. € 75,- Cadeaubon 6 maanden Storytel luisterboeken giftcard t.w.v. € 78,- 13 63 55 24 53 8 45 18 64 29 46 5 31 39 67 9 1 15 47 14 De oplossing van de vorige puzzel is: Slapen als een roos. 2x 2x 12 P U Z Z E L
Ik mag geen boodschappen meer doen voor Regina. Regina is mijn 86-jarige buurvrouw. Zo nu en dan wat vergeetachtig, maar redelijk gezond. Twee uur per week komt er een hulp in de huishouding de boel een beetje schoon houden. Een beetje, want Regina mag en moet vooral veel zelf doen. Wat met wisselend succes lukt. Gelukkig heeft ze mij, dacht ik. Het liefst had ik wekelijks de boodschappen voor haar gedaan. Maar wijs geworden in de wereld van zorg en senioren nam ik me voor om vooral niet bevoogdend te gaan pamperen. Voor je het weet besluit ik bij de super wat Regina die avond gaat eten. En dus gooide ik mijn autoportier voor haar open, hielp haar mijn wagen in, klikte de veiligheidsriem voor haar dicht en nam haar mee naar de supermarkt van haar keuze. Want autonomie en zo. “Dat portier kan ik zelf nog wel open maken hoor”, wees Regina mijn o zo goedbedoelde service af. “En mag ik alsjeblieft zelf die riem vastmaken?” Dat was een paar weken geleden. Inmiddels krijg ik haar mijn auto niet meer in. “Je maakt me lui. Ik ga op de fiets. En vrees niet: ik heb een kennis gevonden die met me meefietst. Gerustgesteld, Laura?” Niet echt. Inmijn hoofdbotsen haar zelfbeschikkingsrecht en mijn morele zorgplicht met elkaar. Ik zie hoe ze op een dag besluit een pyjamadag te houden en ben geneigd om hulp bij het aankleden aan te bieden. Ik houd me in. Met moeite. Regina is als tienduizenden ouderen en ik ben als tienduizenden goedwillende buren. Samen met thuishulpen, verpleegkundigen en beleidsmakers worstel ik me door, zoals dat in ons jargon heet, het veranderend zorglandschap. Een landschap met alsmaar minder professionele ondersteuning en steeds meer mantelzorg en eigen verantwoordelijkheid. Vanwege visie, financiën en tegenwoordig ook nog eens gebrek aan werknemers. ‘Supporter van zelfstandigheid’ plakte Vierstroom een poos terug al als slogan onder haar logo. Ik heb het als directeur Vierstroom Ledenservice Laura helemaal begrepen. Als buurvrouwLaura lukt nogme nog niet zo goed. Mijn buurvrouw wil niet betutteld worden LAURA VAN VUURE DIRECTEUR VIERSTROOM LEDENSERVICE 13 C O L U M N
Rutger woont in Het Ouden Huis Je bent jong en je zoekt een kamer. Vanwege kamernood denk je creatief en kom je uit bij een idee dat studenten en ouderen samen laat wonen. Rutger verricht hand- en spandiensten in Het Ouden Huis en huurt in ruil daarvoor een appartement tegen een lage huurprijs. 14 Z O R G V O O R E L K A A R
KAREL, MEDE-INITIATIEFNEMER HET OUDEN HUIS “Mijn moeder lag op de grond in de keuken en kwam uiteindelijk 30 kilometer verderop in een verzorgingshuis. Ze kende er niemand. Voor haar val deed ze nog boodschappen en kookte ze elke dag haar warme hap en draaide haar eigen was. Van de één op de ander dagwas ze dat kwijt. Dat kan anders was mijn idee. Voor mij reden om Het Ouden Huis op te zetten.” Samenwonen met ouderen heeft mij de ogen geopend. Leuk om te horen hoe het leven vroeger was. Een praatje maken, een kopje koffie drinken, eten uitserveren of meehelpen bij activiteiten. Het is een greep uit de taken die student biologie Rutger de Bruijn (19) binnen Het Ouden Huis verricht. “Ik had wel eens gehoord van het idee dat jong en oud samen in één complex wonen, maar was er niet bewust naar op zoek. Wel werkte ik al een zomer in de thuiszorg. Iets wat me erg beviel. Vandaar dat ik ook open stond voor deze manier van wonen.” Samen tijd doorbrengen Sommige bewoners van Het Ouden Huis zijn fit en actief, anderen zijn minder mobiel. Rutger: “Vooral de ouderen die veel binnen zitten, breng ik graag een bezoek of neem ik mee naar buiten. Ik vind het leuk om naar hun verhalen over vroeger te luisteren en met elkaar te praten over alledaagse zaken. Ik leer ervan en ik vind de connectie die ik met hen op zo’n moment voel heel waardevol. Ook de eetmomenten zijn gezellig. We helpen de verzorging met koken, uitserveren en afwassen. Gemiddeld ben ik zo’n 30 uur per maand bezig in en om Het Ouden Huis.” Precies goed De studenten wonen tegen een lage huurprijs. Ze bieden ook extra handen bij de verzorging. En de bewoners? Die genieten van een jonge en frisse wind. “Samenwonen met ouderen heeft mijn ogen geopend”, vertelt Rutger. Iedereen wordt namelijk op zijn eigen manier oud en dat is mooi om te zien. Ik hoop later als ik oud ben ook met jongeren samen te wonen. Het is een goed idee.” MEER INFORMATIE Ga naar de website van Het Ouden Huis 15
Bang zijn om te vallen en geen hulp kunnen inschakelen, is voor veel mensen een naar gevoel. Zeker naarmate we ouder wordenen/of gezondheidsbeperkingen krijgen. Mobiele personenalarmering biedt dan uitkomst. Zowel als iemand thuis als van huis is. Zodra iemand met een personenalarmering minimaal 3 seconden op de alarmknop drukt, krijgt Alex of een collega een noodoproep binnen. Alex: “Er is dan direct een spreek- en luisterverbinding. We vertellen wie we zijn en vragen hoe we kunnen helpen. Er is op de noodknop gedrukt. Verpleegkundige Alex heeft een spreek-luisterverbinding met de cliënt. Als de situatie om verpleegkundige zorg vraagt, gaat Alex er direct naartoe. Een kijkje achter de schermen Alex Paauwwerkt voor Veilig Thuis Verpleegkundig Team. Een team van verpleegkundigen dat 24/7 klaarstaat om zorg te verlenen aan mensen die onder andere op de noodknop van hun mobiele personenalarmering drukken. Wij namen een kijkje achter de schermen. 16 P A R T N E R V A N V I E R S T R O O M
Ook ontvangen we via het mobiele personenalarmde exacte plaats van degene in nood. Zo zijn we snel ter plaatse om de juiste zorg te verlenen.” De juiste zorg bieden Nadat het eerste contact is gemaakt, en de situatie bekend is, maakt Alex de inschatting van het soort zorg dat nodig is. “Bij veel alarmeringen is iemand lelijk gevallen, maar soms is op de alarmknop gedrukt omdat meneer of mevrouw niet meer van het toilet kan opstaan”, licht Alex toe. “Als er zorg nodig is, ga ik direct bij diegene langs. Daar verleen ik verpleegkundige zorg, en mocht het nodig zijn schakel ik een arts in, of als er sprake is van een levensbedreigende situatie, bel ik 112.” Check en dubbelcheck Maar het komt ook voor dat iemand na een alarmering helemaal niet reageert. Alex: “Dit kan twee dingen betekenen: óf een cliënt kan niet praten vanwege uitval, óf het alarm is per ongeluk ingedrukt. Ik bel dan voor de zekerheid het thuisnummer. Wanneer er dan niet wordt opgenomen, neem ik altijd poolshoogte.” Rondje informeren “Nadat ik zorg verleend heb, neem ik contact op met de contactpersoon van de cliënt. En als deze bekend is bij de thuiszorg, wordt er een melding gemaakt in het cliëntdossier en wordt de wijkverpleegkundige door mij geïnformeerd. Daarna is het wachten op de volgende oproep.” Bij veel alarmeringen gaat het om een lelijke val. De vitale functies controleren, zoals het opmeten van de bloeddruk, is belangrijk na een val. WIST JE DAT... jeook kunt kiezen voor contactmet een eigen contactpersoon, bijvoorbeeld een familielid of buur, na het indrukken van de noodknop? Alex: “Dat geeft een vertrouwd gevoel. Bovendien ben je met dit abonnement ook aangesloten op de meldkamer, waardoor een oproep altijd wordt opgevolgd, ook als de contactpersoon niet opneemt.” MEER INFORMATIE vierstroom.nl/personenalarmering
generaties twee De een is gepensioneerd, de ander zit in groep 8. Tijdens een goed gesprek stellen Frie en Emma elkaar bijzondere vragen. T W E E G E N E R A T I E S EMMA KREMERS (11) ZIT IN GROEP 8 FRIE KREMERS (71) GEPENSIONEERD DOCENT 18
“Dan app of Snapchat ik met vriendinnen of ga wat tekenen op mijn kamer.” Frie: “Ah ja, met tekenen kon ik mijzelf ook uren vermaken.” De tip versus het voorstel Emma vraagt zich af of Frie het wel eens moeilijk vindt ‘het ouder worden’? “Nee, helemaal niet”, antwoordt Frie vol overtuiging. “Afgezien van een wat strammer lichaam, kan ik nog alles doen wat ik wil. Ik besteed veel tijd aan mijn hobby’s, zoals muziek maken. En ik spreek vaak af met vrienden. Dat is ookmijn tipaan jou voor later: zorg dat je genoeg andere dingen omhanden hebt, dan alleen je werk. Heb jij ook een tip voor mij Emma?” “Niet echt een tip”, zegt Emma, “wel een voorstel. Wat vind je ervan als we samen een Spotify-afspeellijst samenstellen met de beste jazz?” “Dat vind ik een top idee!”, roept Frie uit. Snaps, snap je? Frie treedt op in Nederland, maar ook in Duitsland en zelfs Denemarken. Emma: “Stuur maar eens een foto van een muziekoptreden via Snapchat.” “Snapchat?”, vraagt Frie. “Het lijkt een beetje op WhatsApp, maar bij Snapchat praat je met elkaar via foto’s of filmpjes en dat noem je snappen”, Emma laat het oomFrie zien. “Kijk, er zitten ook filters op.” Emma maakt een foto van Frie. “Nu bewerk ik de foto en heb je een paars hoofd met grote oren”, lacht Emma. “Haha, ik zie er geweldig uit!”, lacht Frie mee. “Maar voor mij geen Snapchat hoor, ik stuur je wel een foto van m’n optreden via WhatsApp.” Terug naar de vragen. Emma is benieuwd hoe haar oom vroeger, zonder mobiele telefoon, contact hield met zijn vrienden. Dat ging eigenlijk heel makkelijk”, zegt Frie. “We zagen elkaar op school en spraken dan een tijd en plaats af waar we elkaar na school weer zouden zien. Zo deden we dat.” “En verveelde je je nooit?”, vraagt Emma zich af. “Nee hoor”, antwoordt Frie, “ik had altijd iets te doen enwas toen al dol op kunst bekijken en maken. En wat doe jij als je je verveelt?” Emma: “Houd je vanmuziek Emma?’, vraagt Frie. “Jazeker”, zegt Emma. “Ik heb allerlei afspeellijsten aangemaakt op Spotify. Iedere keer als ik een mooi nummer hoor, voeg ik hem toe. Hoe luisterde jij naar jouw lievelingsmuziek toen je jong was?” “Wijmoesten het vroeger doenmet de zenders op de radio”, vertelt Frie. “En als het nummer je niet beviel, koos je voor een andere zender. Tegenwoordig maak ik het liefst zelf muziek. Ik zit in twee jazzorkesten. We treden regelmatig op.” Emma is op bezoek bij haar oom Frie, de broer van haar vader. Gezellig. Ondanks het leeftijdsverschil van zo’n 60 jaar zien ze elkaar regelmatig en hebben ze meer met elkaar gemeen dan je in eerste instantie denkt. OVER TOEN EN NU ‘Als mijn vrienden en ik elkaar zagen, spraken we meteen af voor een volgende keer’ FRIE KREMERS 19
Waar droom jij van? Je geboorteplaats bezoeken Een fietsvakantie naar Portugal Leren omgaan met de computer en het internet Een boek schrijven Vrijwilliger worden In een Ferrari rijden Een oer-angst in jezelf overwinnen Ter inspiratie Wat wil jij nog doen in je leven? Van deze wensen kun je een zogeheten bucketlist maken. Om te bewaren, en vooral om je te motiveren! Schrijf je mee? Maak een foto van jouw ingevulde bucketlist. Deze delen we op onze Facebookpagina en op onze website, ter inspiratie voor anderen. Mail je bucketlist naar redactie@vierstroom.nl met het woord ‘bucketlist’ in de onderwerpregel. Geef duidelijk aan of je anoniemwilt blijven. 20 B U C K E T L I S T
Anho en Annelies Liem zijn gepensioneerd en studeren nog steeds. Samen of apart volgen ze colleges die hen interesseren. Je bent namelijk nooit uitgeleerd. Het echtpaar Liem is beiden medicus. Anho (70) is cardioloog en Annelies (68) is algemeen arts revalidatie en gezondheidsjurist. Sinds een aantal jaar zijn ze met pensioen, maar dat weerhoudt hen er niet van om door te blijven leren. “Tijdens ons werkende leven werd van ons verwacht aan nascholing te doen”, vertelt Anho. “Maar ook toen volgden we al diverse colleges voor ons eigen leerplezier.” Een leven lang leren De ene keer volgen ze samen een collegereeks kunstgeschiedenis, een andere keer kiezen ze iets voor zichzelf. Annelies: “Anho heeft interesse in de exacte wetenschap. Ik kies dan liever voor een literair college bijvoorbeeld.” Wat het studerende echtpaar zo leuk vindt aan colleges volgen? Daar zijn ze het snel over eens. “De bevlogen docenten, het contact met de andere senioren studenten én je onder de jongere generatie begeven”, legt Anho uit. “Wij worden gelukkig van een leven lang leren”, vult Annelies aan. ANHO (70) EN ANNELIES (68) BLIJVEN LEREN OOK BLIJVEN LEREN? hovonederland.nl Je bent nooit te oud om te leren N O O I T T E O U D 21
L E D E N S E R V I C E Als mantelzorger kun je gebruik maken van vervangende zorg ook wel respijtzorg genoemd. De ledenconsulent licht graag alle mogelijkheden telefonisch toe. Tip: neem eens een kijkje op de website van onze zusterorganisatie Palet Welzijn. Mijn vrouw en ik wonen in Zoetermeer en zijn werkende mantelzorgers. Samen zorgen wij met plezier voor mijn schoonouders. Maar wat zijn de mogelijkheden als wij eens een lang weekend weg willen? Vraag het de ledenconsulent JOHN (53) UIT ZOETERMEER Dat kan heel makkelijk via de website van Vierstroom. Ga naar vierstroom.nl/personenalarmering. Daar staat alle informatie en ook een keuzehulp. En kom je er niet uit, dan kan je met ons chatten op de website. Of pak de telefoon. Mantelzorgen MEER OVER RESPIJTZORG paletwelzijn.nl/mantelzorg/respijt PERSONENALARMERING AANVRAGEN? vierstroom.nl/personenalarmering Ik ga er graag veel op uit. Dat was een periode minder, omdat ik mijn heup had gebroken door een ongelukkige val. Ik heb nu een nieuwe heup en loop weer als een kievit. Dus meteen veel plannen gemaakt: met een vriendin winkelen, in de zomer naar het jazzfestival en elke week naar yoga. Maar ik weet nu dat een ongeluk in een klein hoekje zit, daaromwil ik zo’n personenalarm. Dat geeft mij een veilig en vrij gevoel. Ik kan er weer met een gerust hart op uit. En je hangt ‘m zo aan je sleutelbos, waardoor het niemand opvalt dat ik een personenalarm bij me heb. Hoe vraag ik ‘m aan? MARJAN (75) UIT GOUDA Personenalarmering 22
Bel Vierstroom Ledenservice. 088 - 0900 400 (lokaal tarief) Heeft u een hulp- of zorgvraag? Regelmatig zoek ik naar informatie op de website van Vierstroom, bijvoorbeeld over zorg en hulpmiddelen. Soms heb ik dan een korte vraag. Op welke manier kan ik dan snel met jullie communiceren? NOURI (68) UIT WOERDEN Daar hebbenwe de chatservice voor in het leven geroepen. Ledenconsulenten Ellen, Jacqueline of Gerrie zijn online aanwezig en reageren als er een vraag wordt gesteld. Je praat dus niet met een ‘chatbot’, maar met een van onze enthousiaste, goed geïnformeerde ledenconsulenten. De chatservice is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur. Chatten met Vierstroom CHAT MET LEDENCONSULENTEN vierstroom.nl/contact LID WORDEN VAN VIERSTROOM vierstroom.nl/lid-worden Ja, dat heeft zeker nut. Wij staan voor iedereen klaar als het gaat om gezondheidsvragen en -hulp. Ook als het niet om jezelf gaat, maar om een familielid bijvoorbeeld. De veranderingen in de zorg volgen wij op de voet. Op onze verschillende kanalen kun je hier over lezen. JULES (55) UIT SCHOONHOVEN Mijn moeder van bijna 80 is lid van Vierstroom Ledenservice. Ik lees bij haar vaak het Vierstroommagazine. Mijn moeder zegt regelmatig, dat ik ook lid moet worden. Maar ik ben pas 55. Heeft zo’n lidmaatschap dan wel nut? Lidmaatschap voor 50 plussers Of stuur een e-mail naar ledenservice@vierstroom.nl. ELLEN VAN VLIET LEDENCONSULENT JACQUELINE VIJN LEDENCONSULENT GERRIE GOEDEE LEDENCONSULENT
Zie de vakantiefoto’s van je kleinzoon nog voordat hij weer thuis is, afgewisseld met de herinnering aan dat gezellige dagje uit met je zus. Met de digitale fotolijst van Kiki & Co deel je video’s en foto’s van waar ook ter wereld. Vertel ons hoe de digitale wereld jouw leven positief heeft veranderd, enmaak kans op deze fotolijst. De top 3 van alle inzendingen plaatsen we op onze Facebookpagina en op onze website, ter inspiratie voor anderen. Mail het naar redactie@vierstroom.nl met het woord ‘winactie’ in de onderwerpregel. Geef duidelijk aan of je anoniem wilt blijven. Reageren kan tot 14 juli 2023. TELEFOONNUMMER: 088 – 0900 400 WEBSITE EN CHAT: vierstroom.nl FACEBOOK: facebook.com/vierstroom MAGAZINE: redactie@vierstroom.nl NIEUWSBRIEF: vierstroom.nl/gegevens en zet nieuwsbrief op ‘Ja’ Win een digitale fotolijst Contact Vierstroom Ledenservice Kiki & Co Kiki & Co is opgericht door Marieke. Ze werd hierin geïnspireerd door haar twee oma’s. De hele familie is dol op reizen, en zo blijft iedereen toch dichtbij. Daarnaast doneert Kiki & Co 10% van de opbrengsten aan diverse goede doelen. kikienco.nl V I E R S T R O O M W I N A C T I E Win actie DISCLAIMER: © 2023 Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag zonder voorafgaande toestemming van Vierstroom worden overgenomen of vermenigvuldigd. Bij de samenstelling van dit magazine is uiterste zorgvuldigheid betracht. Vierstroom aanvaardt echter geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheden en de mogelijke gevolgen daarvan. VIERSTROOM Magazine is een uitgave van Vierstroom Ledenservice. Redactie, vormgeving & realisatie: Commpanion Creative Minds in Tilburg i.s.m. Vierstroom Ledenservice. Fotografie: Joni Israeli. Druk: Paragon
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc0OTk=