Vierstroom Zomer 2023

Ook ontvangen we via het mobiele personenalarmde exacte plaats van degene in nood. Zo zijn we snel ter plaatse om de juiste zorg te verlenen.” De juiste zorg bieden Nadat het eerste contact is gemaakt, en de situatie bekend is, maakt Alex de inschatting van het soort zorg dat nodig is. “Bij veel alarmeringen is iemand lelijk gevallen, maar soms is op de alarmknop gedrukt omdat meneer of mevrouw niet meer van het toilet kan opstaan”, licht Alex toe. “Als er zorg nodig is, ga ik direct bij diegene langs. Daar verleen ik verpleegkundige zorg, en mocht het nodig zijn schakel ik een arts in, of als er sprake is van een levensbedreigende situatie, bel ik 112.” Check en dubbelcheck Maar het komt ook voor dat iemand na een alarmering helemaal niet reageert. Alex: “Dit kan twee dingen betekenen: óf een cliënt kan niet praten vanwege uitval, óf het alarm is per ongeluk ingedrukt. Ik bel dan voor de zekerheid het thuisnummer. Wanneer er dan niet wordt opgenomen, neem ik altijd poolshoogte.” Rondje informeren “Nadat ik zorg verleend heb, neem ik contact op met de contactpersoon van de cliënt. En als deze bekend is bij de thuiszorg, wordt er een melding gemaakt in het cliëntdossier en wordt de wijkverpleegkundige door mij geïnformeerd. Daarna is het wachten op de volgende oproep.” Bij veel alarmeringen gaat het om een lelijke val. De vitale functies controleren, zoals het opmeten van de bloeddruk, is belangrijk na een val. WIST JE DAT... jeook kunt kiezen voor contactmet een eigen contactpersoon, bijvoorbeeld een familielid of buur, na het indrukken van de noodknop? Alex: “Dat geeft een vertrouwd gevoel. Bovendien ben je met dit abonnement ook aangesloten op de meldkamer, waardoor een oproep altijd wordt opgevolgd, ook als de contactpersoon niet opneemt.” MEER INFORMATIE vierstroom.nl/personenalarmering

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc0OTk=